Reinier Honig en de kunst van het stayeren
Verwar het niet met derny rijden. Nee, stayeren is een bijzondere discipline in het baanwielrennen. Renners rijden achter grote, zware motoren die voorzien zijn van een rol waar de renner zo dicht mogelijk tegenaan rijdt. Reinier Honig is zo’n renner die verzot is op het stayeren. Zo pakte hij in februari voor de tiende (!) keer de overwinning op het Nederlands Kampioenschap stayeren in Alkmaar. Reinier Honig en de kunst van het stayeren
Met al negen Nationale titels en twee Europese titel op zak was Renier Honig de -lokale- favoriet. Samen met zijn vaste gangmaker Jos Pronk begon hij over een koers van 50 kilometer, oftewel 200 ronden. Na halfweg koers wist Reinier Honig de koppositie te pakken en deze gaf hij niet meer af, waarna hij zijn tiende (!) nationale titel stayeren pakte. Reinier Honig en de kunst van het stayeren
Mijn mooiste herinnering aan het stayeren moet wel het NK van 2017 zijn. Na een afwezigheid van bijna 10 jaar, besloot ik weer mee te doen. Ik won die keer van Patrick Kos, oud Europees kampioen. De wielerbaan in Alkmaar was helemaal afgeladen. Na meerdere aanvallen wist ik er voorbij te geraken en pakte ik de titel.
Wat stayeren zo mooi maakt is de combinatie tussen snelheid en tactiek. De gangmaker moet goed aanvoelen wat de renner kan en de koers daar op afstemmen.
Verschil derny en stayeren
Bij stayeren heb je een grote, zware, omgebouwde motor waar de gangmaker op staat. Hierdoor zit de renner nog meer uit de wind en liggen de snelheden nog hoger dan bij de derny. Daarbij is stayeren ook veel tactischer, waardoor de gangmaker en renner veel meer moeten nadenken over bijvoorbeeld een aanval. Tevens staat de gangmaker op de motor om de renner nog meer beschutting te geven, hierdoor worden hogere snelheden bereikt dan met bijvoorbeeld een derny. Dit zorgt voor een waar spektakel op de wielerbaan. Achter de motor hangt een stalen constructie waar aan rol bevestigd zit waar de renner tegenaan rijdt. Reinier Honig en de kunst van het stayeren
Op echte stayersbanen van Bielefeld en Zürich met hun steile, lange pistes mag de rol korter op de motor en rijden de renners met een groter verzet, daar gaat de snelheid soms ver boven de 80 per uur. ‘In Alkmaar zou je er met zulke snelheden meteen uitgeslingerd worden.’
Vanaf mei is het zomerseizoen weer begonnen. Op grote, betonnen buitenbanen in Duitsland razen motoren in de rondte. ‘In Duitsland leeft het stayeren meer dan in Nederland, het is daar een waar spektakel waar veel publiek op af komt’. Helaas verdwijnt het stayeren de laatste jaren meer naar de achtergrond. Het baanonderdeel heeft geen olympische status meer en ook wereldkampioenschappen worden niet meer verreden. Reinier blijft in de winter gericht doortrainen voor een aantal wedstrijden in Duitsland en de kampioenschappen. Het is een discipline die mij nauw aan het hart ligt. Ik geniet van de snelheden en de tactische wedstrijden. Komende weken rijd ik nog wedstrijden in Singen, Forst, Chemnitz en Heidenau, aldus Reinier Honig.